lördag 20 november 2010

1-åringar som syns

Den här skönheten heter Antilopöga "Zulu prince" Arctotis fastuosa var. alba. Frön finns hos Impecta. Jag förkultiverade och satte plantorna i en stor kruka på den soligaste platsen. Blomningen pågick till frost. Det roliga är att varje kväll och vid sämre väder (läs mulet) så la kronblad sig över mitten som ögonfransar. Måste ha nästa år!

Däremot denna Zinnia "Pepparmint stick" imponerade föga. Visst är bilden helt makalös med de små blommorna i blomman. Men av de frön jag sådde blev kanske 20% så här fantastiska, resten blev helfärgade och inte ens den färgen var något att ha.

1 kommentar:

  1. Jag hade också otur med peppermint stick förra sommaren när jag testade den. Väldigt få, och framförallt små, blommor. Säger som du; visst var blomman fin på nära håll, men nä, tror inte att det blir någon repris.
    Men astern du visade i förra inlägget ser ljuvlig ut. Har blivit varnad för astrar, att de bara får mjöldagg, men egentligen är det en dum anledning att inte prova. Så jag ska kanske försöka mig på någon i vår.

    Tack för erbjudandet om kärleksörten. Jag ska försöka komma ihåg det också... ;-)
    /i.

    SvaraRadera