torsdag 21 april 2011

Vild tulpanfest

Tulipa Turkestanica

Som giraffhalsar böjer sig den botaniska tulpanen Turkestanica över bladverket. I år gör vildtulpanerna debut i min trädgård. Jag har sneglat på dem i många år men hösttröttheten har alltid tagit över, och den stora LUSTEN har varit slut. Men förra året tvingade jag mig själv att leta bland butikerna. Jag hittade flera olika sorter hos Jennys frön och sånt, vilket är en rolig butik med bra utbud. Och det viktigaste av allt; Jag fick ner lökarna i jorden i tid.

Så glädjen är stor denna vår. Jag måste titta, ta på dem, lukta på dem och naturligtvis fotografera från olika vinklar.

Tulipa Turkestanica är växer vilt i centrala Asien (Turkiet kan jag tänka mig) och Kina. "Om den trivs kan den bli långlivad". Jaha, jag får väl bara hoppas. Har satt den i den soligaste rabatten, så det måste väl räcka för att blidka denna skönhet.

Det häftigaste är att de stänger blomman över natten och när solen går upp öppnar de sig lite i taget. Mitt på dagen, då solen står som högst, är blommorna vidöppna. Kan inte riktigt bestämma mig för när de är vackrast. Jo, jag tror att jag gillar knopparna bäst.

Tulipa Polychroma

En annan skönhet som också har börjat blomma är Tulipa Polychroma. Kallas också Porslinstulpan. Här är knopparna de skönaste; grått som går över i rosa. Den växer vilt i östra Turkiet över norra Iran och in i Afghanistan. Även i Ryssland och runt Kaukasus.

Blommorna är rent vita med gult svalg. De öppnar och sluter sig också med tillgång av ljus och är ett smycke i rabatten. När man sett dessa vill man bara ha mera... och mera kommer det. Det knoppas förfullt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar