måndag 9 maj 2011

Shoppinghelg

Epimedium Youngianum "Niveum"

Jaha, det var årets höjdpunkt för mig, Alnarps växtmarknad, arrangerad av Svenska trädgårdsamatörernas skånekrets. Man blir lite tokig där. Ögonen fladdrar över raderna med krukor. Tänk om man missar ett fynd...
Jag fick i alla fall med mig en hel del hem, bl.a:
Sibirisk nunneört Corydalis lutea
Vit Sockblomma Epimedium Youngianum "Niveum"
Koreansk vaxklocka Kirengeshoma palmata (Jippi!)
Amerikansk sockblomma Vancouveria hexandra
Stjärnflocka Astrantia major "Shaggy"
Indiskt fotblad Podophylum peltatum


I slutet, när allt lugnat ner sig, gick jag ett axtra varv och hittade en liten planta med en skylt där det stod "Peaoni gul". Ska bli spännande att se vad det kan bli.

2 kommentarer:

  1. Så du var på Alnarp! Då kanske vi sågs?
    Och ja- det blir de vita petuniorna i år igen. Favorit i repris :) Kul att du hittar inspiration hos mig, det värmer.

    SvaraRadera
  2. Jo, jag hejade men presenterade mig inte eftersom jag blev så absorberad av alla växter. Har inte fastnat för Dagliljor ännu, men när den kommer, lusten alltså, ska jag handla hos dig. Hoppas se din vackra trädgård "live" någon gång.

    SvaraRadera