tisdag 25 juni 2013

Blommande tyger


Jag vurmar för blommande tyger. Helst 40-tal, gärna på soffor. Tror att det är minnet av mormor och morfars sköna vardagsrum som satt sina spår. I vilket fall bär jag hem alla möjliga gardintyger från loppisar.


Anemoner, pioner och prästkragar. Realistiska eller fantasifulla spelar ingen roll. Det jag kan slås av är hur naturen inspirerat konstnärer i alla tider. Blommor och växter i allmänhet har ju alltid förknippats med stark symbolik. Kärlek, otro, död och födelse...


Jaha, hur använder man alla dessa skönheter? De hamnar naturligtvis i en låda på vinden i vänta på att jag ska komma på hur dem ska användas på bästa sätt. Trist, men så är det. Jag tar fram de då och då, lägger upp de i olika färg- och mönsterkombinationer, funderar... och lägger tillbaka de.


Jag ger de också namn. Tyget ovan heter "Äng". Formgivaren har med lätt akvarellteknik fått fram ett böljande landskap med tulpaner, vallmon och nejlikor.


Idag ska jag koncentrera mig på att jobba i trädgården. Måste vårda mina sådder, som nu blivit många och stora. Skulle någon vara intresserad av Pionvallmoplantor i olika färger, hör då av er snarast. 50:- inkl. porto för 3 plantor som blommar i år.


Ha en skön dag.
Johanna

1 kommentar:

  1. Wow, en sån skatt du har! Dessutom ett kärt återseende för min del, tyget du kallar 'Äng'! Så läckert, så läckert.

    Kram

    SvaraRadera