fredag 28 oktober 2011

Istället för gulnande lönnlöv...

...har jag kikat upp på svajande palmblad. Har varit på 80-års kalas i Spanien. Mycket mat, mycket umgänge och en hel del sol och värme har det blivit. Tempot sänktes och "vi löser det imorgon"-mentaliteten anammades snabbt.

Det första som slog mig när vi kom fram var hur beiget allt var. Insåg att mina ögon hade vant sig vid det mörkgröna som var på väg in i gult och rött, som jag nyss lämnat. En del växter blommade fortfarande i Spanien, som den här enorma Potatisblomman. (Hade först svårt att se likheten med de ynkliga uppstammade exemplaren vi har i Sverige.)

Själva firandet skulle ske på annan ort. Släkten hade bokat ett hotell ute i ödemarken. Jag har aldrig rest runt i Spanien, så jag såg fram emot övernattningen... och blev inte besviken. Några mil utanför Murcia, i ett naturskyddat område och omgiven av berg, har ett par renoverat en gammal kvarn som nu blivit hotell "El Molino del rio".

Man har bevarat den gamla, rustika charmen hos byggnaden, moderniserat men utan att förstöra. Hotellrummen har synliga bjälkar i taket och vackra stengolv. På kvällen drar man för mörkbruna fönsterluckor för fönstren. Trädgården var vacker och enkel. Man hade ordnat olika små vackra platser där besökarna kunde sitta. I pergolan dignade det av blå vindruvor och jag fick hålla igen klåfingrarna från att norpa en solmogen klase.

Restaurangen höll en högklassig nivå. Den unga kvinnliga kocken hade precis återvänt efter att ha utbildat sig på en michelinstjärnig restaurang. Mannen i ägarparet är svensk, och jag tyckte nog att det gick att se en viss skandinavisk påverkan både här och där.

Så ska ni till Spanien, vill ni uppleva skönhet, långa promenader i slående vacker omgivning och god mat, kolla då in hemsidan. Nu är det ganska gott att vara hemma. Har en hel del kvar att göra innan snön kommer. Framförallt ska jag planera sådden av perenner. Många beslut ska fattas.

2 kommentarer:

  1. Visserligen kan hösten här hemma vara riktigt vacker, men att titta upp mot palmblad är ju snäppet bättre!! För att inte tala om den goa värmen!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Låter som att ni hade en härlig vecka! Lycka till med perennplaneringen.
    Ha det gott!
    Ellinor

    SvaraRadera