fredag 14 oktober 2011

Glöd och död

Nattens frostknäpp blev till sist för mycket för Dahliorna. Nu när jag i fullt dagsljus varit ute och tittat så är bladen mörka och hängiga. Blommorna är fortfarande ganska fina, men av erfarenhet vet jag att det blir ingen ny praktfull blomning. Knopparna som stod på tur kommer aldrig att slå ut.
Dahliorna på alla bilderna sådde jag i år. Det är lätt som en plätt och plantorna blommar samma sommar. Dessutom har det bildats knölar som man kan ta upp och förvara frostfritt över vintern. ilket innebär att med lite förodling i kruka på våren, har man blommande plantor tidig sommar. Fröna bytte jag till mig och de kom från en supersnygg Dahlia som hette "Catherine Deneuve". Nu går det inte att få en exakt likadan avkomma om man frösår, och ingen blev väl direkt någon "showstopper", men jag följde varje plantas utveckling med spänning, från knopp till blomma.

Alla blommor gick i rött och gult. En del blev fyllda, en del blev enkla och några fick mörkt bladverk. Jo, jag är nöjd. Sen får vi se om jag tycker det är värt att ge mig på en ny odling nästa år. På tal om gult och rött, ska jag snart börja packa väskorna för att efter helgen ge mig iväg på en resa till Spanien. Det är 30 grader där just nu. Inte så tokigt.

1 kommentar:

  1. Härliga bilder! Hoppas ni har det gott där nere i medelhavsvärmen o:)) Kram Jeanette

    SvaraRadera