måndag 7 november 2011

Nu är de första fröna önskade

Vallmo Papaver

För tredje året är jag med och byter frön med andra hugade entusiaster. Denna gång är det rekordmånga sorter vilket gör det väldigt svårt att välja. Har försökt hålla mig till 3 olika kategorier;
1. Skönhetskategorin: Om sådden misslyckas har jag åtminstone haft en vacker bild framför mig under vägens gång. (läs Buskvallmo Romneya coulteri )
2. Trygghetskategorin: Någonting liknande det jag sått tidigare och lyckats med. Det gäller att hålla självförtroendet på topp. Börjar jag misströsta finns risken att jag också tappar lusten. (läs Backsippor Pulsatilla av alla dess slag)
3. Kamikazekategorin! Här gäller det med en terriers envishet varje år försöka åtminstone få en planta att blomma, alternativt överleva. (läs Bergsvallmo Meconopsis, Klockranka Cobaea scandens)

Lewisia cotyledon

Jag har också blivit mer effektiv och planerar när och var sådderna ska ske. Perennerna åker ut vid jul och får stå under snön tills våren kommer. De finns i tankarna men jag behöver inte bekymra mig om dem överhuvudtaget.

Potentilla nepalensis "Roxana"

Sen är det de tidiga sådderna, som tomat, chili och en del 1-åringar. De hamnar i vårt gästrum som får en make-over varje vår. Här blir det bockbord och extrabelysning. Om det mot all förmodan kommer besök under den här period, kan man säga att de får bo lite exotiskt.

Gullklematis Clematis tangutica

Det fina är väl att av allt pysslande blir plantorna som en viktig del i vardagen. Vattning, lampor som ska tändas och släckas, hålla efter bladlöss och liknande... det är med lättnad man släpper ut växterna när det är tillräckligt varmt ute. Då är det naturen som får ta vid. Det som inte klarar sig då... ja, det är livets gång.

Eldriddarsporre Delphinium Nudicaule

Alla växterna på bilderna i inlägget har jag dragit upp från frö... Och det är jag stolt över!

2 kommentarer:

  1. Låter som 3 väldigt bra kategorier att hålla sig till :=)
    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla för erbjudandet av Ricinfrön.
    Eftersom jag alltid odlar den själv har jag egna frön som jag dessutom kan dela med mig av :=)
    Kolla gärna in min hemsida under rubriken 'frölista' där har jag frösorter som det finns lite extra av. Kanske hittar du något som du vill pröva att fröså.
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera