fredag 11 november 2011

Höstsonat

Ja, nästan. Hade en fantastisk dag igår. Solen sken! (Vilket räcker för att glädja en frusen själ i dessa mörka tider.) Tog en promenad i skogen. Det var ett tag sen nu. Är lite harig när det är jakttider. Här på landet jagas det under hela jaktperioden. Så när älgkvoten är fylld fortsätter man med vildsvin, räv, hare och duvor. Men nu var det tyst och lugnt, hundarna sprang lyckligt fram på grusvägen och jag fick möjlighet att låta tankarna vandra.

Och det var så vackert! Allt är på sätt och vis konstigt eftersom det både är höst och förruttnelsen har kommit en bit på väg. Samtidigt blommar vissa växter och andra har börjat knoppas. I min trädgård såg jag att Sälgen fått bladknoppar. Vad händer då till våren?

Under promenaden bestämde jag mig för att göra ett sista inköp. Närmare bestämt tulpanlökar. Jennys fröer och sånt är en jättebra nätbutik med bra sortiment. Handlade två paket (50-70 lökar i varje paket) med blandade tulpaner som reades ut. Ska förutom gräva ner en del i rabatterna, också prova att driva en del lökar i kruka. Hittade jättebra råd hos Svenska trädgårdsbloggar.

Hittade också kantareller. Så till middag blev det färsk ravioli med kantarellsås. En riktigt bra fredag. Hoppas att ni får en lika bra helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar