söndag 21 oktober 2012

En gul, gul värld


Höst så mycket att det inte går att undgå. Världen är slående gul just nu. Vackert? Nja, för mig betyder det mörkermånader i oändlighet. Skulle gärna slippa myspysbrasor och stearinljus för värme och sol.


Tror det blir sol idag i alla fall. Så nu gäller det att skynda på med alla trädgårdssysslor, de jag väntat med när vädret varit ruskigt och kallt. Men löven ska jag städa undan sparsamt. Jag är inte så känslig över om min gräsmatta är gräs eller mossa, eller något annat. Löven ger näring intalar jag mig, men framför allt vill jag gärna ha fler av gästerna som jag hittade i trädgården i somras.


Detta är en av 3 igelkottsungar som rotade runt i den stökiga delen av trädgården. (De gav mig nästan en hjärtattack från början med sitt prasslande. Jag var övertygad om att det var en flock Boaormar som invaderat mitt hem. Jo, jag är sjukt rädd för ormar.)


Och man fick ju ta till lite fuskmetoder för att få den lille att tillåta mig föreviga besöket. Kattmaten gick inte att motstå.



Och sen bar det iväg vidare i buskaget med syskonen. Och jag hade en varm känsla i magen hela veckan.
 
Ha en skön dag
Johanna

4 kommentarer:

  1. Det är rätt! Alla metoder är tillåtna. Jag snickrade för första gången i mitt liv ett jättefult igelkotthus, men lång kattsäker ingång. Nu ska jag isolera med frigolit under och som innertak, tror nämligen jag har en spekulant på huset... :-)

    SvaraRadera
  2. Igelkottar är sååå söta. Tyvärr ser vi inga här nu för tiden (kanske beror på att jag slutade mata dem med kattmat för flera år sedan). Synd tycker jag men bra tycker nog hunden för hon gillar inte prassel i buskarna:-

    SvaraRadera
  3. Haha! Jag har varit lat i sommar och samlat alla grenar i en hörna av trädgården och inte "hunnit" flisa dem i maskinen. Mannen frågade förra helgen om jag skulle ta hand om dem: Nix, i vår sa jag och såg för min inre syn att kottarna flyttat in där :)

    SvaraRadera
  4. Hehe, gubben min undrade om vi skulle ta å vända runt komposthögen nu. ALDRIG!, sa jag, kan ju finnas igelkottar där i nu ju!! Okej, okej, sa han då:-

    SvaraRadera