onsdag 22 december 2010

Jag har fått dille på...

...Backsippor. För två-tre år sedan sådde jag min första; Svartsippa. Måste erkänna att det var till stor del namnet som attraherade mig när jag köpte fröna. Samtidigt köpte jag en planta av vit backsippa. När de båda blommade året efter blev habegäret enormt.

Svartsippa Pulsatilla pratensis ssp Nigricans

Vit Backsippa Pulsatilla vulgaris "Alba"

Jag insåg att det fanns flera färger och former, så förra året sådde jag plommonfärgad och röd Backsippa. Satte också frön av Pulsatilla Halleri som snällt kom upp. Har sett alla möjliga utseenden på blommorna, så det blir spännande att se vad jag får. Så här långt kom plantorna innan de gick in i vintervilan.

Angående sådd så läser man hela tiden att man ska så Backsippefröna färska annars blir det svårt att få upp dem. Men jag måste säga emot. Förra året, precis efter jul, satte jag ut sådderna på en halvskuggig plats, täckte med växtduk och la snö ovanpå. Vissa frön var då 1 1/2 år gamla. Backsippor av alla dess slag tittade snällt upp tidig sommar.

När man pratar om skönhet hos dessa växter måste ju också fröställningen nämnas. Som en taggig kalufs, men när man rör den är den silkeslen och kittlig. Åh suck, har än så länge beställt 11 olika sorters Pulsatilla. Var ska det sluta?

4 kommentarer:

  1. Gillar verkligen backsippor jag med och det är så underbart att se dem här hos dig en sådan här snöig och kall dag.
    Ha en God JUl
    annika

    SvaraRadera
  2. Jo, du Annika, jag behöver blicka framåt mellan snöskottningen. Får jag bara lite lystmäte och hopp så tycker jag att vintern är alldeles bedårande vacker just nu. Har ju flyttat från staden där det vita övergår i grått väldigt fort. En julhälsning finns på din blogg.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Roligt att ha hittat hit :=)
    Även jag gillar Backsippor, dom är så vackra.
    Ser att du gillar frösådd, det gör jag med.

    God fortsättning på julhelgen!

    SvaraRadera
  4. Välkommen till mig Helen. Jamen det blir ju perfekt att utbyta erfarenheter med varandra. Kikade snabbt in på din blogg och såg sånt jag måste lära mig mer om. Återkommer.
    God fortsättning.

    SvaraRadera