torsdag 14 juli 2011

Tre nyanser av katt


Gjorde en rejäl genomkamning av kattdjuren och fick fram detta stilleben. En presentation krävs:

Med mörkast päls, äldst och visast: Boris. Han är halv Bengalkatt och är mer hundlik än de andra. Går att träna in kommandon på och följer gärna med på hundpromenader. Boris lämnades över till mig på en gård en kall blåsig kväll av en otålig "kattuppfödare". Han var bara 10 veckor gammal, men "ville jag ha honom var jag tvungen att ta honom direkt annars fick det vara" var vad kvinnan i telefonen sa. Och jag bestämde mig. Vi fick förutom en helt sjövild och underbar kattunge, också med oss loppor. Så det blev till att sanera alla husdjuren och tyger.

Det röda håret tillhör Saga som är en Abessinierblandning. Vacker som bara den, men social på sina egna villkor. Här i Fagerhult lever hon mer som en vilde, men med "benefits" såsom uppvärmt stort hus under vinterhalvåret, Nutra nugget torrfoder 2 ggr om dagen och tillgång till mjuka sängar/soffor oavsett tid på dygnet.

Och till sist den yngsta i gänget; Embla. Hon är dotter till Saga, alltså uppväxt i detta hus, under min försyn. Men det är den mest ouppfostrade av alla fem djur vi har. Embla slickar av tallrikar i disken, tar rester ur kastruller och stjäl en kotlett om den ligger framme en liten stund utan passning. Hon är hemsk! Men den skönaste, tryggaste, modigaste, snabbaste och kurrigaste katten man kan tänka sig. Emblas färg kallas ljus sköldpadd... okej?

3 kommentarer:

  1. Vilka vackra katter du har! Ja, katter kan
    verkligen liva upp tillvaron. Kan tänka mig
    att det kan bli livligt hos dig med en halv-bengal!
    Ha det så bra! Helen

    SvaraRadera
  2. Ja, sannerligen är de inte de. Sigge och Signe hälsar. Är måntro Sigge son till Boris? De verkar så lika i sättet. Signe är släkt med Embla det stämmer så bra. Hälsningar Carol och katterna

    SvaraRadera
  3. Åh, så kul att höra av dig Carol. Vi kan helt avskriva Boris som pappa till någon av kattungarna i de 3 kullarna. Det var flera som har hört av sig och frågat om det eftersom hans utseende verkar ha överförts till ett par stycken av Sagas ungar. Däremot har nog haft en hel del inverkan på uppfostran. Pussa på Signe och Sigge från mig.
    Helen; Jo, här är det oftast ganska livat. Men nu bor vi på landet i ett stort hus. Känns inte lika påtagligt som tidigare när vi bodde i lägenhet.

    SvaraRadera