lördag 11 februari 2012

En stjärna föds kanske

Här händer det saker. Det är pelargonfrön som börjat vakna till liv efter en vecka i vatten. Jag både skalar och sedan skållar fröna med varmt vatten. Så visst borde det väcka liv i det mesta. Metoden låter kanske väl hård, men den ger snabbt resultat.

Det är frön vildpelargonen P. Triste som gett bäst resultat. Samtliga har små groddar som letar sig upp mot ljuset. Oftast brukar portionerna på 5-6 frön av vildpelargoner vara tillräckligt, även om jag i början tyckte det verkade lite. Kändes som om möjligheten till att lyckas var väl liten. Men grobarheten är stor hos pelargonfrön, jag vågar nog säga oftast 100%-ig.

Det här är frön från en mycket vacker dubbel stjärnpelargon som heter Godshill. Att så frön från "vanliga" pelargoner är spännande. Resultatet kan bli vad som helst beroende på vilket pollen som bars med blomflugan som landade i just den här blomman i somras. Och korsningarna kan ge upphov till någonting nytt och unikt, vilket man alltid hoppas på. Ännu går det inte att se om stjärnpelargongenerna slagit igenom. Just denna lilla grodd ska jag låta er följa, och förhoppningsvis kommer jag kunna visa blomman i sommar. Så fortsättning följer.

3 kommentarer:

  1. Den ser nästan lite ut som en alien - en rymdblomma? Ska bli kul att få följa den lilla, jättekul idé med blomsterföljetong på bloggen.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Uppiggande med en pellis-grodd. Hur flyttar du över dem till jord sen, de måste vara mycket ömtåliga. Eller? Följer gärna fortsättningen!
    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får vara försiktig när groddarna ska i jorden. Jag undviker att trycka till jorden och packar den istället genom att vattna.
      /Johanna

      Radera