lördag 13 februari 2010

Chilifeber

Nu kommer de... Mina frösådda chiliplantor. Har undvikit detta tidigare (vet inte varför, var väl bara tvungen att välja bort något) men fick ett infall förra året och köpte frön till Chilipeppar "Fish". Tror jag föll för den historiska aspekten. (Härstammar från före 1880. Vem kan motstå det?) När plantorna väl började utvecklas hade jag glömt hur de skulle se ut, så när jag såg bladen; gröna med vita ränder, var jag säker på att något virus/bakterie/svamp kommit in i odlingen. Nu är jag lite av en faktanörd så panik försvann i samma veva som jag uppdaterat mig om att det är en mycket vacker chilisort med dekorativa blad. T.o.m. frukten är vackert randig och går från grön till mogen röd. Smaken är fin och styrkan lagom. Ska passa fiskrätter.
Har lyckats övervintra två plantor som kommer att ge tidig frukt i år. Men blev så förtjust i sorten att även en del frön åkte ner i jorden tillsammans med chilisorterna: Black Hungarian och Joe´s long Cayenne.

2 kommentarer:

  1. Vilken otroligt läcker chili! Ska bli spännande att se frukterna så småningom, hoppas att du hinner fota då.
    Hej, hej/IET

    SvaraRadera
  2. Bilder kommer. Tills dess får bladen förgylla tillvaron. Brokbladigt är underbart vad det än sitter på...

    SvaraRadera