tisdag 28 december 2010

Blommande hantverk

Jag vurmar för hantverk i alla dess former och älskar att gräva efter fynd i loppisbutiker och antikaffärer. En period letade jag efter blommande textilier och hjälp, vad mycket underbara saker jag hittade. En del har blivit använt, en del hamnar i lådan "för-användning-någon-gång-längre-fram". Under ledigheten har jag bestämt mig för att göra en inventering. Det här plockades bl.a. fram ur gömmorna.

En detalj från en stor bordsduken. 12 knippen med liljekonvaljer i en rektangel pryder duken. Enkel och effektiv design.

Detta är en tablett, 50- - 60-tal, med tryckt mönster. Enkla stiliserade krokusar avbildade med lite humor á la Stig Lindbergs Krakel-Spektakel illustrationer.

Ett mustigt pionmönstrat kraftigt gardintyg. Blommorna är precis så stora och spektakulära som pioner kan vara. Har fått en väska uppsydd i detta tyg. Den sveper jag runt med när jag vill synas.
Lite mer försiktigt, men ändå uppseendeväckande, är Maija Isolas mönster från 1975. Den är gjord för Marimekko. Hon är ju mest känd för sitt storblommiga mönster "Unikko". Men vad är det för blomma hon avbildat? Aster? Prästkrage?

Sist, en detalj från en handduk jag hittade för några år sedan. Broderiet består också av "stoppade" (vet inte om det kallas så) växtdelar. Så sött att jag var tvungen att ha den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar