torsdag 27 januari 2011

Malvor

Vet att detta inlägg handlar om Malvor, men jag måste starta med min kärlek till Stockrosor. Har sått och vårdat, älskat blommorna vilken färg de än har haft och är road av de sömniga humlorna som man hittar tidigt på morgonen, vilande i en blomma (eller har de bara övernattat för att kunna vara först i matkön?). Tyvärr får stockrosorna rost och är inte så roliga att se på längre. Det var då jag fann ett substitut.

Malva sylvestris mauritiana

Mötte denna oemotståndliga malva och tog med mig den hem från en marknad. Färgen är så djupt mörkvinröd, blommorna är stora och har en mörkare ådring på kronbladen. Blir kring 1 meter hög och blommar hela sommaren. Eftersom Mauritansk rödmalva inte riktigt är härdig hos mig (trots att vissa fröfirmor framhåller det) sår jag nya i år igen.

Malva sylvestris "Zebrina"

En annan "mumsmalva" är Zebrina. Blomvillig, runt 1 meter hög och blommar samma sommar om du sår under våren. Lätt och förtrollande vacker. Även här måste man behandla den som en ettåring. Så se alltid till att ha fröer hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar