lördag 1 januari 2011

Års-bästa-listan

Årets trädgårdsmöte
Stjärnflockan "Ruby Wedding" Astrantia major/Kungsnäva Geranium x Magnificum

Omslingrade, som i en djup förälskelse, stod dessa två skönheter. Ett alldeles oplanerat möte, men de två var som gjorda för varandra.

Årets vallmo
Papaver rhoeas Bridal silk
Min vallmofeber verkar aldrig avta. Bridal silk direktsåddes ganska sent och utan några komplikationer blommade de sagolika skönheterna tills frosten kom.

Årets pelargonsådd
Fagras Katja

Fagras Maja
Det stämmer inte att det är årets sådder, utan de har under 2010 både sticklats och utsatts för allt möjligt för att se att de håller den standard som jag vill ha. Båda dessa har kommit av frön från pelargonen Gösta. Båda pelargonerna har ett kompakt och kraftigt växtsätt, mörkgröna ludna blad. Fagras Katja har en varmrosa färg, en som syns, medans Fagras Maja har en ljus lavendelton. Båda kommer att finnas till försäljning i butiken till våren.

Årets Julros
2010-års vackraste Julros . Blommorna är klockformade i en varm beige färg och hänger som julgransdekorationer bredvid knubbiga knoppar. Och så dessa underbara prickar på kronbladen. Suck...

Årets vänskap

Pernilla och Leon

Tack för i år!

2 kommentarer:

  1. Trevlig årslista med fina bilder till.
    Önskar dig en God fortsättning på det nya året!

    SvaraRadera
  2. Oj, vilka vackra bilder! Längtar till våren, jag måste ju bara beställa dessa skönheter av dig!! I år hade jag otur med mina pelargoner! Frosten tog en hel del, Jag blev sjuk och hann inte få in alla mina kära pellisar:(
    Förresten så har jag fått löss på en del pellisar, vad gör jag med dem??
    God fortsättning på det nya året!
    /Juliane

    SvaraRadera