söndag 20 februari 2011

Dubbla känslor

Verbascum chaixxii

Franskt kungsljus är en ståtlig perenn, lätt att odla och anspråkslös när det gäller skötsel. Den frösår sig gärna och blommar juli-augusti och är då väldigt imponerande. Ändå kan jag inte bestämma mig om jag vill ha den i min trädgård eller inte.

Problemet är att det är en växt som tar mycket plats i rabatten. Långt innan de vackra blomspirorna kommer utvecklas blad, stora blad. De lägger sig över och kväver annat i sin närhet. Och de är inte ett dugg snygga!

Men sen kommer blommorna... Suck! De är snygga och bin och fjärilar flockas kring spirorna, och de vill jag ju ha i trädgården. Just nu har jag bara dessa vita med rött i mitten, kanske om jag väljer en annan färg finner jag fler förmildrande drag. Var är frökatalogerna?

1 kommentar:

  1. Men som sagt .. vacker!
    Du får göra en rabatt bara för dem !?

    SvaraRadera