onsdag 23 februari 2011

Snöpelargoner


Silver snow

Vaknade i morse till -18. Isande kyla och snö. När ska vintern ge med sig? Inomhus har jag också en del snö. Pelargonsnö i alla fall. Men det är både mer behagligt och varmare.

Den första är Silver snow. En miniatyr med dubbla vita blommor som rodnar i solsken. Bladen är gröna i två nyanser med cremefärgade kanter. Den är en riktigt söt liten pelargon. Förädlare är den välkända Brian West.

När det gäller brokbladiga pelargoner kan de vara känsliga mot gödning. Reaktionen blir att de vita/cremefärgade kanterna på bladen blir bruna. Ingenting den dör av men vackert är det inte. Undvik gödning eller ge svagare dos, allt efter tycke och smak.

Ivory snow

Nästa snöblomma är Ivory snow. (Tycker namnet är otroligt vackert: "Elfenbens snö". Det blir liksom vitt på vitt.) Dubbla vita blommor och blad med cremefärgade kanter. Snygg att ha på fönsterbrädan i vit ytterkruka. (Brukar köpa på mig krukorna på loppisar för 5-10:-. Rekommenderas!) Ska också tilläggas att det är en dvärgpelargon.

Jag har bestämt mig för att skaffa fler hängpelargoner. Tycker att de klarar vinterförvaringen mycket bra, och är överlag tåligare än många andra. Har gått från det mörkaste mörka sorten (Tomcat) till en brokbladig (Wood´s surprise). Men här kommer ändå den vackraste:

Snowdrift

Detta är en hängpelargon som har mörkröd ådring till annars rent vita dubbla blommor. Mycket snygg!


Snow bob

Här kommer en äggskalspelargon, trots snönamnet. Dvärgväxande stjärnpelargon som Brian West tagit fram.
En dvärgpelargon ska hållas i en mindre kruka för att bibehålla sin småväxthet. Både dvärgar och miniatyrer passar bra för lägenhetsboende pelargonsamlare.

2 kommentarer:

  1. Åh nu får jag ont i magen!!!!
    JAG SOM ÄLSKAR DUBBLA STJÄRNOR!!!!!!!
    Ojojojoj!
    Kanske vi kan göra något byte i vår?
    Linda

    SvaraRadera
  2. Vi får hoppas de överlever vintern, Linda, så vi kan göra bytesaffärer i vår.

    SvaraRadera