söndag 6 februari 2011

En dag i blomrummet

Hela lördagen spenderade jag i rummet där vi förvarar pelargonerna under vintern. Det är upplyst av artificiellt ljus, lagom varmt och det är så skönt med ett utrymme där man kan "slabba" med jord och vatten. De trådlösa högtalarna gör att jag kan lyssna på bra musik samtidigt. Fortsätter att så perennfröer. Måste passa på när det är helg så jag inte behöver tänka på tiden. Och hoppsan, en hel dag försvann.

Ute ven vinden och jag kände mig inte alls lockad att gå ut. Så jag fortsatte med att fylla två hela brickor (24 st/bricka) med nya sticklingar. Började också i tanken planera för vårens marknader och öppnandet av butiken. Plötsligt var jag full av inspiration. Har funderingar på att göra något kul kring presentationen av växterna. Återkommer om det.

P. Laxum

Pelargonerna har börjat spira lite här och där. Det jag älskar mest är den sköna gröna färgen på de nya skotten. Nu är det dags att våga klippa ner de som är låna och rangliga, och toppa sticklingarna som sattes i höstas.

P. x Blandifornum

Många av vildpelargonerna mår superfint. Det kan ju annars vara lite si och så med att få de att anpassa sig till den omvända vintern och sommaren här. Trots att pelargonerna såtts från frö här i Sverige, lever vissa vildar som om de bodde i Australien/Afrika. Vilket innebär att när vi har som sämst med ljus vill de blomma som mest och när sommaren kommer här tappar de bladen och går i vintervila. Skumt!

P. Papilonaceum

P. Papilonaceum förbereder sig för vårblomning. Jag får hoppas och be för att den fortsätter även efter att den fått komma ut. Skulle pryda entrén till växthuset alldeles perfekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar