lördag 2 oktober 2010

Mycket ger mer

Stora sjok av en sort ger ett vilt och underbart intryck. Känner mig fortfarande för inom trädgårdsvärlden så det blir en hel del växter som köps in en och en, men i syfte att utvärderas och ge kunskap. Jag måste tycka om växten, egenskaper som färg, växtsätt och hur mycket skötsel växten kräver är viktigt. Bor man sen i zon 3-4 så måste även ta in det i beräkningen. Alla trivs ju inte med mig heller.

Purpurklätt rosa Lychnis coronaria

När jag nu ser på min trädgård vittnar den om att jag redan gjort en hel del val av blommor som antingen kommer varje år och blir fler och fler, andra sår jag med glädje. Målet är väl att rabatterna ska vara fyllda till bredden av blommor som mår bra, harmonierar i färg och avlöser varandra i blomning... Ja, det är vad jag önskar i alla fall.

Höstaster Aster novi-belgii

Ringblomma Calendula officinalis

Rudbeckia Echinacea purpurea "Magnus"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar