söndag 3 april 2011

Bladglad Salvia

Salvia officinalis tricolor

En av måstena i min trädgård är salvia av olika slag. Jag gillar utseendet och kan inte få nog av doften. Kan ofta bara gå förbi och dra handen genom buskigheten och njuuuuta.

Salvia officinalis Icterina

Man kan med fördel använda bladen till matlagning. Vi (min man lagar all mat, jag smakar och tycker till) provade oss fram. Lägger man bara i bladen för att få smak, bör man ta bort dem innan man äter. Men friterade i lite olja blir bladen krispiga och goda. Rätten nedan är inspirerad av Italien. Stekt kyckling i salviadoftande gräddsås, toppad med parmesanost. Till det serverades grovmosade potatisar och morötter.

Det finns ca 900 sorters Salvia. Den har till största del använts som medicinalväxt, och har också fått sitt namn från detta. Salve på latin betyder rädda/frälsa.

Sist men inte minst måste blommorna nämnas, Här ovan är det Kryddsalvia som blommar. Runt växten surrar och fladdrar fjärilar, bin och humlor. Jag har sett en bild i någon trädgårdstidning på en svartblommande Salvia. Åh, en sån vill jag gärna ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar