lördag 8 oktober 2011

Apple of my eye

(...betyder ungefär "min ögonsten")

Rococo

Det blir mörkt vid 19-tiden nu! Jag vänjer mig aldrig. Det innebär att tiden jag kan vara ute efter jobbet minskats drastiskt. Och så vaknar jag denna helgmorgon till solsken. Det är ju mycket att göra; plocka undan, ställa in och plantera. Men jag struntar faktiskt i att ha bråttom och börjar med att se mig omkring med kameran i högsta hugg.

vit Anisisop

Krukorna med pelargoner står fortfarande utomhus. De trivs bra där, även om det börjar bli kallare. Många blommar så vackert och sätter knoppar hela tiden. Jag vet att så snabbt jag bär in de till rummet för vinterförvaring, tappar bladen sin friska gröna färg. Blomningen fortsätter men utan glansen som kommer av morgondagg och piskande regn.

Västanbyn

Har varit och lyssnat på Gunnel Carlsson i veckan. Hon pratade om orörda höstrabatter. Talar för att låta det vara stökigt, låta löven ligga kvar där de föll. De intorkade blomställningarna ska ju bli mat till fåglarna när kyla och snö är över oss. Skönt att höra en trädgårdsmänniska som lyfter fram små detaljerna som gör skillnad, även om det inte gör att helheten blir perfekt. (Jo, hon hade också med sig bilder från Sofiero, Chelsea flower show och Tage Andersens gård i Småland.)

New dawn

Och så har vi detta med min ögonsten. Idag väljer jag rosen New dawn. Jag kan inte komma på något som kan konkurrera med att under så lång tid ha slösat med sin skönhet, oavsett om det varit varmt och torrt eller regnigt och kallt.

Klicka här så kan du lyssna på en fantastisk låt med samma titel. Njut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar