söndag 30 oktober 2011

Fröfynd i Spanien, men vad?

Under en av våra promenader i kvarteren kring släktingarnas hus i Spanien, fick jag syn på denna ståtliga planta. Radhuslägenheten stod tom och öde, och i trädgården låg sopor. Jag hade sett växten tidigare i någon bok eller tidning, men jag kunde inte komma på namnet. Vet du?

Så jag klättrade in på tomten för att ta mig en närmare titt. Frökapslarna var ordentligt taggiga och hängde i klasar. Hela växten var hög och magnifik, men det blev ännu bättre när jag bröt upp en torr kapsel och ett smycke till frö låg i min hand. Det brun- och bronsmelerade fröt fick mig att fundera på om man kunde använda de till att göra halsband av, mer än hur det skulle sås. Nu var jag ännu mer övertygad om att jag sett växten tidigare. Men hur jag än letade i minnet kunde jag inte komma på vad den hette. Har du löst det?

Rustad med en påse smög jag tillbaka innan hemresan. Det blev en hel del taggiga bollar som packades med i resväskan. Väl hemma räckte det med en titt i Ulla Hasselmarks nya "Fröbok" så hade jag löst mysteriet; Det var Ricin jag hade hittat. Tyvärr är det inget man gör smycken av eftersom växten är giftig och framförallt fröna. Men egna plantor ska jag ha i trädgården nästa år. Är det någon som också är intresserad av frön så hör av dig. Kostar endast porto.

2 kommentarer:

  1. Ricin är en vacker sommarväxt som jag inte vill vara utan. Härligt med egna frön eftersom dom är rätt dyra att köpa på butik.

    Önskar dig en fin söndag!

    SvaraRadera
  2. Helen, vill du ha frön? Jag fick med mig många.

    SvaraRadera