torsdag 1 mars 2012

Fritillaria och hjälp sökes

Jag kommer aldrig att få nog av släktet Fritillaria. Något så vackert, så skirt, så sobert. Är en samlare i själen, så när jag får syn på en ny Fritillaria så ska den med hem. Denna grålila underbara klocka med gul pussmun är Grå klocklilja Fritillaria uva-vulpis. Fyndade en stor påse lökar förrförra året på typ Netto eller liknande, och vad fint det blev våren efter.
Nu ska man ju inte göra det för lätt för sig heller; jag måste ju prova att så frön. Så för 1 1/2 år sedan sådde jag både Mörk klocklilja Fritillaria Persica och Tjockbladig klocklilja Fritillaria Crassifolia. Nu hände det inte så mycket i krukorna den våren, och inte heller under sommaren. Men nu har de grott!
Det behövdes alltså två vintrar för att få igång de. Nu kommer jag till mitt problem. På bilderna ser man hur fröna tagit sig upp på jordytan och groddarna ligger helt bara. Det ser ju inte bra ut. Vad gör jag nu? Ska jag peta ner de i jorden eller ska jag låta naturen ha sin gång?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar