onsdag 9 maj 2012

Aurikel paurikel


Jaha, då ska en Aurikelteater bli verklighet. De 3 första plantorna är köpta. Alla är namnlösa hybrider (= ingen katastrof om döden skulle drabba dem), men de har så vackra blommor. Suck... Precis vad jag letat efter.


Idén att ställa upp växter till beskådande är något som tilltalar mig. Även samlandet ger ett litet extra sug. Att hålla ögonen öppna, huvudet på skaft. Kanske hitta det man söker efter, eller ännu hellre något nytt oväntat.


Aurikelteatern kommer från början från Frankrike och Belgien, där det var fint att ställa sina rariteter i ett skåp/hylla, ofta i vackert utförande. Naturligtvis var det människor med pengar som hade råd med denna njutningsfulla syssla. Och nu ska även Fagerhult bjudas på denna flärd.

5 kommentarer:

  1. Har satt upp hyllor för min och det blev inte så tokigt.De 7 st som jag köpt från Ray har knopp eller har redan börjat blomma.MVH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du är väl lite av en Aurikelveteran? Det är dig jag hade tänkt rådfråga... om det går bra.
      Ha en bra helg

      Radera
  2. Ja, de är sjukt fina, och det finns ju så många färgkombinationer numer. Köpte förr av Ray som Gunsan ovan köper ifrån....att rekomendera:)//Helen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då, Jag ska storsatsa på Rays butik senare. Måste bara prova mig fram först.
      Önskar dig en bra helg
      Johanna

      Radera
  3. Jaa, Gunsan har koll....... hon gav min ett namn och jag blev såååå glad för det. Jag har en till som jag ska rådfråga om. De är en mycket söt liten växt!! Kan man dela dem med tiden och byta med varandra??

    //Veronica

    SvaraRadera