måndag 7 maj 2012

En bil lastad med växter

Det blev resultatet efter besök på årets första växtmarknad. Man är fylld av förväntan och spänningen stiger när klockan börjar närma sig öppningsdags. Hungriga händer hårdnar runt krukor fyllda med rariteter. Signalen går och sedlar byter ägare. De här blev mina:

 Blekgul Nunneört Corydalis ochroleuca
Saxifraga Arendsii "Peter Pan"

 Hornviol "Molly Sanderson"
 Blekgul sockblomma Epimedium versicolor
 Rhododendron Pentaphyllum
Ja, jag gick bärsärkargång bland pensionärer och hundägare (?). Det jag tänkt handla blev bara en tanke. Istället lät jag inspirationen flöda. Vackert, "en-till-samlingen", "oj-vad-spännande", för-svårt för-mig...jag provar!". Nu ska jag hitta rätt plats, läsa in mig på en del fakta och... bara njuta.
Pleione Tolima

6 kommentarer:

  1. visst gör man många fynd på växtmarknader??Många som man inte visste att man vill ha före heller:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Vilka fina växter du hittade.Skönt att låta ögonen bestämma att den vill jag ha.Man måste ju få prova om det går bra.MVH

    SvaraRadera
  3. Nu vet jag vem du är, poletten föll ner, för visst är det du som köpte en soldanella av mig genom F.b:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det är klart att det är jag. Är nu väldigt nyfiken på vad du har mer...

      Radera
  4. Härligt med växtmarknader.... här i stockholm är det nog inte så mycket av sånt...tyvärr!! Inte vad jag känner till iaf. Näpp..det blir att åka till (dyra) Rappnes, Ulriksdal, eller plantagen som är supertråkigt! Förra sommaren var jag i Örebro på fotbollscup. Under en paus mellan matcherna gick vi i Örebro-parken (vad den nu hette) och där fanns: såklart en växtmarknad! Vi gjorde massa fynd som nu finns i vår trädgård i Väsby :)

    SvaraRadera