fredag 1 juni 2012

Och de är många...


Akleja "Little latern"

Växter som slösar med fröplantor, blommor och har uppfinningsrika former är välkomna hemma hos mig. Akleja är en sådan. I trädgården till vårt gamla hus fanns det massor från början. Rosa, blå och vita. Nu har jag fortsatt sätta min prägel och tillfört flera sorter.


Några små sorter som Aquilegia canadensis "Little latern", 25 cm hög med små mörkröda blommor. Och min absoluta favorit, den 20 cm höga Dockaklejan Aquilegia ecalcarata, som är så söt. Alla "Barlow"-sorterna (dubbla svarta, vita och blå blommor) planterades förra året. Snart är det dags att njuta av blomningen.


Eftersom Aklejan är så prosmiskuös hoppas jag framöver hitta annorlunda skönheter som korsats fram.

5 kommentarer:

  1. Aklejorna kan korsa sig vilt och komma fram med så fina färger i olika kombinationer.Jag är väldigt glad i den blomman och har en hel del i trädgården.Dina var väldigt fina.MVH

    SvaraRadera
  2. Du kan lita på att det kommer nya sorter och nästan alltid är det så att de man vill ska komma inte gör det !

    Ha det gott!

    Veronica

    SvaraRadera
  3. Little lantern är jätteläcker!

    SvaraRadera
  4. Massor med aklejor dansar nu i min trädgård,de korsar sig vild men vad gör det,de är bara underbar.
    Så vackra dina aklejor är.

    SvaraRadera
  5. Jag gillar verkligen den röda på sista bilden. Underbar färg på den modellen.

    SvaraRadera