lördag 16 juni 2012

Trollsmultron


Ni vet de där tysta längst bak i klassen, som inte syns och hörs, men när det gäller så är de bäst. Känner att jag måste slå ett slag för dem. Alltså växterna som kanske inte är slående vackra, men som fyller sin plats i rabatten. En av de är Fingerörten Potentilla "Snow queen". (Ja, jag köpte fröerna som det en gång, men är lite tveksam till om det finns något som heter så. Tar gärna emot åsikter om det.)


Blommorna liknar smultronens och troligtvis är det denna Fingerört  som också kallas Trollsmultron. Däremot är denna inte ätbar. Blommar juni till augusti på höga stjälkar. Frisk, vinterhärdig i zon 3-4 (där jag odlar) och lättskött.


Fingerörten är en stark kandidat till den vita rabatten. Jag tror att mina plantor är inne på år 3 nu, och jag kan inte annat säga än att jag är nöjd. Den är också helt ointressant för både sniglar och rådjur. Nu ska jag fortsätta fira lördag.
Ha en bra helg
Johanna

1 kommentar:

  1. Så fin den är. Jag är också förtjust i fingerört.
    /iet

    SvaraRadera