lördag 13 oktober 2012

Här kommer ett tips


I och med inflyttning från växthus till vinterförvaringsrummet, måste jag klippa i pelargonerna av utrymmesskäl.  Då ser jag också till att rota sticklingarna. Återväxt, framåttänkande och planering är ledord i mitt liv just nu. (Jo, jag vet. Det låter skittråkigt och oerhört lite utrymme för spontanitet. Men det kommmer andra tider.) Upptäckte då hur mycket snabbare sticklingen fick rötter när jag rotade i ett genomskinlig plastmugg.


Funderar på om det kan vara att även rötterna (eller rotämnena) får ljus som gör att de utvecklas snabbare. I alla fall har detta revolutionerat mitt växtförökande. Tänk på att göra några hål i botten bara och ställ inte glasen för tätt för att få maximalt med ljus.


Det här blir de sista bilderna från växtfyllt växthus för i år. Nu ska allt in eller ner i jorden. Det ska städas, hyllor ska upp i blomrummet. Kastas det som måste kastas och hög av krukor som ska diskas från ev. spår av ohyra. Ja, då vet ni vad jag ska göra i helgen.


Ha en skön helg ni med
Johanna

3 kommentarer:

  1. Men - smart! Och inga dyra grejjer heller. :-)

    SvaraRadera
  2. Bra tips. Tänk så skönt det är när städning och plockande med växter hit och dit är klart.Då kan hösten få komma.MVH

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Här har jag också påbörjat inflyttning av krukväxter från växthuset, men blir nog inte klar i helgen. Ett ryggskott satte käppar i hjulet...

    Hösthälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera