torsdag 10 mars 2011

När allt faller på plats

I mitt sökande efter en kompis till vår hund Figo, fann jag Ella. Havrefärgad, len som sammet och med vilda hårslingor. Hon är snart 1,5 år och hitflyttad från Irland. En olycka med en taggbuske (rosor?) har gjort att hon endast har ett öga.

Man kan bara spekulera om vad som hänt tidigare i hennes korta liv, men det var en mjuk och följsam hund som jag mötte första gången i jourhemmet, glad om än försiktig. Detta möte ledde till att vi nu har haft henne hos oss i 2 veckor.

Ella har kommit tillrätta hos oss och det känns som om hon alltid bott här. Figo och Ella är som ler och långhalm. Att hon är enögd besvärar henne inte alls. Däremot får jag tänka till när vi tränar. Det gäller att stå på rätt sida om Ella ska ha en möjlighet att se vad jag gör.

Vilken ras är hon då? Ja, på Irland kallar man det Lurcher. Det är "de resandes" hundar som kallas så, består oftast av vinthund blandat med någon slags terrier eller collie. Ella är troligtvis en blandning av Whippet och Soft coated wheaten terrier... kanske. Oavsett är hon en ny stjärna i vår familjen. Tack Neverneverland!

1 kommentar: