torsdag 17 mars 2011

Nordiska trädgårdar 2011

Nu är det dags igen. Hade egentligen bestämt mig för att inte åka på trädgårdsmässan efter det rätt trista utbudet förra året. Men nu har jag ångrat mig och så ska jag som vanligt träffa min goda vän M-L.

Vi brukar börja med frukost på något mysigt fik i stan innan vi tar pendeln till Älvsjö. Denna dag är vi tillsammans fram till rösten i högtalaren ropar att nu är det 15 minuter kvar till stängningsdags. Lika förvånade blir vi varje år. Undrar hur timmarna har runnit iväg. Visst är vi trötta och har köpt överraskande mycket som nu ska föras på pendeltåget tillbaka till stan. Men det finns en djup tillfredsställelse i denna aktivitet.

En spännande sak är att se vad försäljarna valt som årets blomma. Ett år var det Julrosor överallt, nästa år krukad Akleja, ett annat hade många Bollviva. Förra året var det Backsippor som arrangerats i montrarna. Kan det vara vildpelargoner i år kanske? Om det inte var så tidigt på året skulle jag annars chansa på Echinacea.

Vad har jag då planerat att handla? I år blir det nog Primula. Brukar vara en tysk försäljare på plats, och jag har ett bra tag varit sugen på att samla ihop till en liten Primulateater. Har suktat efter dubbla sorter och de som har sammetsskimrande blommor.

Det mest rätta sättet att illustrera ett inlägg om Trädgårdsmässan är med Julrosor. Trots att jag gett mig själv hårda restriktioner kommer jag hem varje år med ett antal plantor. "Boven" i dramat har du här Gartneriet Spiren. Det är bara att fylla lastbilen för jag kommer tillbaka i år igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar