fredag 11 februari 2011

Mmm... Mynta

Marockansk mynta

Någonstans i början av mitt trädgårdsintresse fick jag tag på en mynta. Tror att det var en ovanligare sort; Apelsinmynta Cote d´orange. (Den finns nu att köpa hos bl.a. Tirups örtagård.) Den luktade så gott och växte sig bred och grön. Visste då inte så mycket om omfattningen av hur myntan kan sprida sig. Därför köpte jag alla sorters myntor jag kunde hitta och det blev en hel del...

Ingefärsmynta

Vackert bladverk ger massor av plus i örtagården. Ingefärsmyntan och den variegerade Äppelmyntan är riktigt vackra.

Äppelmynta

Ananasmynta

Doften är ibland huvudsaken. Vet kanske inte om jag tycker att Ananasmyntan doftar just ananas. Däremot är det en frisk, fruktig doft när man rör de mjuka ljusgröna bladen.

Krusmynta

Bland de högre sorterna är Krusmyntan vacker med sina krepplade blad. Bowles myntan nedan, blir riktigt hög, runt metern, kanske mer. Har inte provat att använda bladen till matlagning, utan den har bara fått vara till dekoration.

Bowles mynta

Pepparmynta

Den Marockanska mynta ska vara mycket fin att använda till te. Pepparmynta och Grönmynta är sorterna man använder till myntasås som serveras till lamm.

Basilika mynta

Man får inte heller glömma blommorna som kommer i augusti. Vissa vita, vissa lila, men alla attraherar bin och fjärilar.

Bulgarisk mynta

Man kan säkert göra krämer, tvålar, vattenbad och massor av mer. Själv valde jag att prOva att smaksätta äppelmoset med mynta. Lät bladen först dra i vattnet som äpplena skulle koka i, vilket gav en mild och frisk smak.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar