fredag 18 februari 2011

Som solens strålar

Nu tänker jag hedra och hylla mina gula blommor. De som kanske aldrig lyfts fram för att de inte är tillräckligt sobra eller matchar allt rosa/blå/lila. Jag hyllar de för deras styrka att våga synas, att sticka ut i mängden. När den grådassiga vardagen hänger över mig är det ER jag tänker på.

Trollius europaeus

Trädgårdssmörbollens höga stänglar vajar med guldgula bollar i toppen. Busken blir tätare och tätare för varje år.

Geum Chiloense "Lady Strathed"

En annan dubbel skönhet är Nejlikrot. Absolut odlingsvärd och härdig i zon 3-4, där jag bor.

På hösten kommer dessa vackra blommor. En Rudbeckia tror jag. Inte speciellt iögonfallande. Jag glömmer faktiskt bort den varje år och blir lika förvånad när blomningen börjar.

Meconopsis cambrica

Min vallmofeber resulterade i en gul variant. Denna engelsk vallmo har fladdriga kronblad och är så skir att man tror att den ska gå av. Men som alla vallmon är den robust och stadig... och blommar om och om och om igen.

3 kommentarer:

  1. Den där Geum Chiloense "Lady Strathed" tyckte jag var görfin!
    Jag gillar gula blommor.. tycker det passar till allt faktiskt..

    SvaraRadera
  2. Ja, inte är det något fel på gula blommor, det är glatt och fint. Förstår inte varför så många ogillar gult i trädgården.
    Fin bilder på din gula växter :=)
    Ha en Trevlig helg!

    SvaraRadera