söndag 27 februari 2011

Star quality

Jag har försökt så de, Bergvallmon, jag vet inte i hur många omgångar. Det är som en lång obesvarad kärlekshistoria. Många har passerat ; Meconopsis betonicifolia, Meconopsis "Lingholm", stor, vit och rosa... De kommer upp och sen händer något i nästa skede som gör att de dör.
Men så vände det; Jag var tvungen att ta en genväg och köpte en liten planta av Meconopsis quintuplinervia på förra årets trädgårdsmässa i Stockholm. Utan allt för stora förhoppningar planterade jag den halvskuggigt och glömde bort den. Men här är den! Och den är min.

Meconopsis quintuplinervia

1 kommentar:

  1. Försöker att skriva en kommentar igen, den första kom tydligen inte fram.

    Skulle säga att den tidiga Bergvallmon är superfin.
    Jag fick köpa några plantor och pröva olika ställen i trädgården innan den fann sin rätta plats.
    Nu är den hittad och det är nästan 'ogräsvarning'.

    Har du lust kan du kolla in på min blogg och se hur jag frösår olika sorter av Meconopsis.
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera