onsdag 10 augusti 2011

En gång

Gångvägen upp till främre dörren blev till av ren lathet. Nej, jag menar inte att min man var lat när han la sten för sten för att få en snygg väg. Men vi bodde fortfarande i Stockholm när vi köpte huset, och jag insåg snabbt att grusgången som då fanns, aldrig skulle kunna hållas ogräsfri. Så efter en hel del funderande och massor av bläddrande i trädgårdstidningar bestämde jag mig för devisen "If you can´t beat them just live with them".

Så ogräset planerades in i bygget kan man säga. Vi låter det växa ganska vilt i gången, och ger det bara en omgång med trimmer ibland när den försöker skapa en äng. Stenarna är äkta smålandssten, alltså sånt man hittar överallt när man ska gräva i marken i det här landskapet. (Det roliga är att när Mannen arbetade som mest stannade det ofta folk och frågade var han köpt stenen.) På bilden ovan är det Silverarv Cerastium tomentosum som tagit sig ut från rabatten

Som jag erkänt tidigare, är jag värdelös på att planera mina rabatter, tänka på vad som passar ihop och när olika växter blommar. Men jag tycker faktiskt att det har blivit bra, precis så rörigt, roligt och färglatt som jag gillar. Just nu blommar Röd Temynta Monarda didyma tillsammans med Rudbeckia Echinacea purpurea på den ena sidan av gången.

På andra sidan håller precis Drakmyntan Physostegia virginiana på att slå ut sina tusentals blommor på höga spiror, omgiven av lila Temynta Monarda och Höstflox Phlox paniculata. Floxen var en av växterna som fanns här när vi flyttade till huset. Vacker, tålig och väldoftande.

Vill också visa ett annat lyckat möte, om än återigen oplanerat. I rabatten för 1-åringar, även 2-åringar får vara där, hade jag tidigare flera olika sorters myntor som jag efterhand har tagit bort. Den Bulgariska myntan har dock lyckats klänga sig fast i kanten av gräsmattan. Och faktiskt tycker jag om att känna myntadoft när jag drar fram med gräsklipparen. Nu blommar den för fullt och tillsammans med Mauretanska rödmalvan bildar de ett oslagbart par.

5 kommentarer:

  1. Hittar en fin blogg med många vackra växtporträtt! Och ett mysigt växthus! Paret malva och mynta är verkligen fint.
    /Cika

    SvaraRadera
  2. Välkommen Cika! Hoppas att du finner nöje i min blogg.

    SvaraRadera
  3. Shit så snyggt ni har det! I love it!
    Och kombinationen med temynta och solhatt var superfin! Den ska jag lägga på minnet!
    kramkram Hillevi

    SvaraRadera
  4. Så vansinnigt fin gång! Skulle korpa uttrycket på en gång om jag kunde (tror marken sluttar för mycket här för att det skulle låta sig göras) (och alldeles för många kvadratmeter grus också).

    Tycker som Hillevi att kombon temynta och solhatt var urläcker. Och inte minst ihop med färgen på huset. Läckert, fräscht och modernt!
    /i.

    SvaraRadera
  5. Precis sån stengång försöker jag övertala min sambo att vi borde ha! Ska visa honom detta inlägg. Funkar det bra att ha ogräset mellan stenarna? Vi är också smålänningar och har en hög m sten på tomten.
    Fin blogg du har! Jag skulle bara googla bilder till ett kollage, men så fastnade jag här! ;)

    SvaraRadera