söndag 25 september 2011

Höstmorgon



Det var helt mystiskt ljus denna söndagmorgon. Nattens kyla mötte morgonsolens varma strålar. Vackert eller obehagligt?

Prydnadshirs Setaria atropurpurea viridis "Caramel"

Under rundan i trädgården stannar jag till vid mitt första gräsprojekt. Här ser ni resultatet av "från frö till färdig planta". Denna prydnadshirs sattes som frö i våras, planterades om en gång innan plantorna sattes ut. Lätt som en plätt.

Det bästa är att den är lättplacerad och kan samplanteras med många olika blommor. Här tillsammans med Malva.

En växt som aldrig kommer att lämna mig är Gurkört. Jag sådde både den blå och den vita för 5 år sen. Har sedan ändrat inriktning i rabatten och därför dragit bort gurkörtsplantorna... trodde jag. Nehej, de kommer varje år, inte många men tillräckligt för att vara njutbara. Så, de får väl stanna.

Idag ska årets vildpelargonfrön förpackas i egenhändigt gjorda fröpåsar. Även om det är lite jobb så tycker jag att det blir så fint. De går att beställa i butiken Fagras trädgård för 20:- st.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar