onsdag 25 april 2012

Mer vild än tam


Den fantastiska utställningen på Bergianska i Stockholm hann jag besöka under min Stockholmsvistelse. Att se så många vildarter samlade på ett ställe och i full blom på en gång, det var mer än jag hoppats på. Men starkast intryck gjorde ERA gardens hybridersom  var något utöver det vanliga.


I upphetsningen glömde jag helt bort att anteckna ordentligt vad alla hette. Sorry. Flera av de hade i alla fall samma "föräldrar", men ändå så blev skillnaden mellan blad, blomma och växtsätt olika.


Här under är en av arterna som använts i hybridiseringsarbetet; P. Oblongatum. En mycket vacker vilde med stora ljusgula blommor. Man har i flera fall också använt P. Fulgidum som just har den varmröda färgen som slagit igenom hos flera av avkommorna.


Har du inte varit där är det hög tid. Gå och se!

2 kommentarer:

  1. Dom vilda pelargonerna är dom som jag tycker allra bäst om.P.oblongatum har jag haft en gångMVH

    SvaraRadera
  2. Det borde nästan vara straffbart att inte se den där utställningen. :-)
    /IET

    SvaraRadera