fredag 14 september 2012

Ett byte


Gjorde ett fantastiskt byte på en växtmarknad i somras. En kvinna vid bordet bredvid mitt frågade vid slutet av dagen om jag kunde förbaram mig och ta den sista plantan trädgårdsföreningen hon representerade, hade kvar. Det var en Havtornsbuske. Mätt som jag var just då på växter, stod jag och tvekade. Visste att jag inte hade någon rabatt över för en buske, så gräva nytt var nödvändigt. Pust och suck! Okej då, jag tog emot den och ville betala. Men nej, inget skulle det kosta. Nu hade jag sett henne sukta efter vildpelargonfrön jag hade med mig, så jag bad henne ta så många hon ville. Hon blev jätteglad och berättade att plantan jag fick var en hane och honan skulle hon komma med helgen efter. Här ovan är hon. full av bär. Nu måste jag bara ta reda på hur man tar hand om dem och när. Är det någon som vet?


Och som vanligt blommar mina Luktärter sent sent. Vet inte vad jag gör för fel. Det här är en kritvit sort med den ljuvligaste av alla dofter och den fyller växthuset med väldoft när vinden ligger rätt. Och ja, jag kommer att så nya nästa år igen.

Ha en skön helg
Johanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar