fredag 7 september 2012

Salvia Dolichanta - vem är du?


Hade en vurm efter Salviasorter en kort period. Det var efter en artikel i någon trädgårdstidning. Aromatiska, och ibland mångfärgade blad, tillsammans med lustiga plutmunsblommor. De kunde gå från ljusgul till häftigaste svart. Just detta år koncentrerade jag mig på att hitta ovanliga Salviasorter. På frölistan hos STA hittade jag denna Salvia Dolichanta.


Upprätt växtsätt, lena, ganska stora blad, kraftig rot... och så dessa underbara lavendelblå blommor. Tyvärr har bladen ingen doft och, kan jag tänka mig, är helt värdelösa till att använda vid matlagning. Men det är svårt att hitta information om den. Någon som vet?


Annars börjar det "höstas" till hos mig. Veden är inplockad i vedboden, sommarblommorna sjunger på sin sista vers, och snart ska alla perenner ner i sandlådor, där de ska förvaras över vintern.


Ni har väl sett att jag har en utlottning som går ut imorgon. Skynda, skunda om ni vill vara med! Ha ananrs en bra lördag!
Johanna

1 kommentar:

  1. Oj, det är något med mig och lena blad. Får hänga här och spana för att se om någon vet något mer om din salvia. Fin!

    SvaraRadera