söndag 25 december 2011

Nu är det bara frön i huvudet

Först kom Impectas katalog, sedan Konnässörsklubbens och direkt efter STA:s (Svenska trädgårdsamatörerna) tidning med en diger frölista. Jag har lyckats hålla mig ifrån att pricka i önskemål... tills idag. Med hjälp av allehanda litteratur, t.ex. Gunnar Janssons "Trädgård för entusiaster" och "Perennboken", jagar jag nu nyheter (för mig). Det är ju så otroligt kul att prova nya saker.

Några av mina tidigare lyckade sådder är bl.a. Gullklematis. Den sprider enorm glädje från att de första gröna stråna tittar fram, och de är alltid många.

När varje planta skolats om i egen kruka, tar det fart. Väldigt fort blir plantorna buskiga och gröna. Oftast blir stjälkarna långa och slingrande, men knipsa av de så grenar de sig fint.

Och så kommer de gula blommorna. Plantan kan blomma redan första sommaren, så det är omedelbar belöning. Bättre kan det inte bli. Jag har absolut inte haft någon större lycka med sådd av klematis, trots att jag provat flera olika sorter i omgångar. Vet inte vad jag gör för fel, men något är det. Så därför beställer jag en ny sort till i vår. Någon gång ska jag väl lyckas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar