onsdag 25 januari 2012

En galen vallmosamlares bekännelse

Förra året sådde jag denna underbara dubbla svarta vallmon. Den är fluffig och oemotståndlig. En blomma som ropar på uppmärksamhet. Klart att jag ska så den även i år. Men igår kväll fick jag akut ha-begär. Jag köpte inte mindre än 4 olika färger av pionvallmon.

Papaver somniferum Candy floss

Papaver somniferum Red pom pom

Papaver somniferum Applegreen

Papaver somniferum Violetta Blush

Visst är de fina! Bilderna är lånade av Thompson & Morgan som har frön av dessa. Jag gick jag också igenom min låda med frön efteråt. Det visade sig att jag hade vallmofrön i MÄNGDER.

Så förutom Pionvallmo, ska det sås Orientalisk vallmo (både vit och rosa), Sibirisk vallmo och en underbar variant av Kornvallmo som heter "Bridal silk". Och visst ska jag ge mig på Blå bergsvallmo som jag nästan lyckades med förra året. (Nu har jag åtminstone med erfarenhet i ryggen en stor möjlighet att lyckas och få många plantor.) Undrar om jag får plats med något annat i rabatterna? Men gillar man något så gör man, och det ska väl synas... eller?

7 kommentarer:

  1. Hihi! Du har drabbats av papaversjukan - garttis. Kolla din mejl!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Visst är vallmon vacker.Älskar den jag med.Men det gör tyvärr sniglarna också.Provade att ha pionvallmo i kruka förra året och där fick jag ha dom ifred.Kram

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga färger på en fantastiskt fin blomma.

    Älskar också vallmo.
    Den vita har jag inte haft så snygg.

    Ha en fin helg
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att ha "vallmokompisar". Den vita "Bridal silk" finns bl.a. hos Plants of distinction.
      /Johanna

      Radera
  4. Härliga vallmo! Så olika i färg och form men alltid lika vacker.Lycka till med sådderna!

    SvaraRadera