tisdag 17 januari 2012

Gult, rött och oranget

I år blir det mer färg i rabatterna. Jo, jag ska vara modig, ta ut svängarna. Men redan nu har jag lyckats få ihop en del färglatt och vackert. Som här ovan Engelsk vallmo och Iris i perfekt samklang till friskt gröna blad.

Ett speciellt förhållande har jag och Lejongapet "Black Prince" . Sammetslystern ger lust att röra för att se om blommorna är så lena som de lovar. Jag sår den varje år och blommorna står sig tills frosten tar dem.

Och så "otäckingarna". De jag tänkt gräva bort, men så fort de stora knopparna börjar brista så är jag såld. Den orangefärgade jättevallmon är stor och svulstig, fladdrande kronblad och kolsvart öga. Tillsammans med Ängsnävans blålila blommor är det sommarens blickfång.
Och fler blir det den här sommaren. Vill man synas ska man göra det ordentligt.
Ha en fortsatt bra vecka
/Johanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar