tisdag 10 juli 2012

O- eller nyttodjur


Ni har väl alla hört om regnmassorna i Småland? Jo, jag bort mitt i området. Min lilla by fylldes i söndags med brandmän från när och fjärran, försäkringsbolagets regleringsman var på plats och ljudet av vattenpumpar bröt den vanliga stillheten. I spåren av de vattensjuka markerna invaderades min trädgård (och hela byn) av mördarsniglar. Jag hatar de! Men för att inte helt deppa ihop måste jag ställa mig frågan; Är det bara negativt med dem?

Ja
De äter upp massor av växter.
De är inovasiva (och därmed vidriga).

Nej
De äter upp sina döda artfränder.
De knaprar inte bara i sig färska, friska växter, utan äter upp trädgårdsavfall.



Mitt gamla hus med jordgolv i källaren och stabil stengrund har klarat sig bra i översvämningarna. Tankarna går till alla som inte haft samma tur. Under måndagen började containrar synas i garageinfarter. Det är många som har fått mycket förstört. Visst hade jag ofrivilligt fått två dammar i trädgården, men ingen skada skedd. Och till hunden Ellas glädje. Och nu har det börjat regna igen...

1 kommentar:

  1. Oh så skönt att ni klarade er från stora vattenskador! De där mördarsniglarna är ena rackare... det finns ett nytt medel mot dessa, har inte provat för jag har inga sniglar peppar peppar, som du kan kolla upp. jag har hört att andra är nöjda. det heter Nemaslug och är baserat på nematoder som dödar sniglarna, så äter andra sniglar sina döda artfränder och blir infekterade osv. Bara ett tips.

    Kram

    SvaraRadera