lördag 28 juli 2012

Och det blev många buketter


Den otroligt vackra rödsvarta Vallmon har blommat klart. Det var ett hav som mötte mig under flera veckors tid framför köksdörren. Fladdrande skira kronblad på höga stjälkar har nu blivit stela trumpinnar. Skitsnyggt det med.


Men så såg jag plötsligt små knoppar i bladvecken längre ner på plantorna. En omgång blommor till! Men enligt all logik slutar väl plantor blomma när de satt frö? Nu var jag tvungen att skrida till handling, och det snarast. Jag är inget fan av torkade växter, men man kan ju alltid ändra sig... kanske. Det blev många buketter som nu hänger på tork i växthuset. Tar med mig några buketter till helgens växtförsäljning. Blir ju något annorlunda. 


Till hösten har jag massor av vallmofrön som jag ska sprida ut på fler ställen i trädgården. Och för er som följer min blogg kommer det också att bli utlottning av fröpåsar längre fram.

Ha en bra helg
Johanna

3 kommentarer:

  1. Hej! Vad kul med utlottning! Har faktiskt inga vallmon här på gården, glömde ta med mig fröna från gamla huset..
    Du, vi var idag på ett ställe som heter Ryd i Ölsremma! Gårdsloppisen har öppet imorgon också men tveksamt om det finns saker kvar, vet inte om dom ska fylla på & stället var fullt med folk idag! Vart i Småland befinner ni er? Finns ju massa fina loppisar i dom trakterna :) Ha det gott, kram Mia

    SvaraRadera
  2. Ser verkligen fram emot utlottningen av fröna :)

    jag är säker på att dina "buketter" kommer att uppskattas ............

    SvaraRadera
  3. Torkad vallmo är nästan inte torkade blommor. Det är mer som torkade smycken! Heeelt ljuvliga!
    Vi har mycket trevligt belgienbesök och hur trevligt som helst!
    Hoppas allt är bra med dig/er!
    Ha det gott!
    Kram
    Ellinor
    PS. Vart tog sommarlovet vägen. Varför kan man inte stanna tiden!?!

    SvaraRadera