lördag 14 juli 2012

Sommarhimlar


Nu är det nävornas tid. De blommar och växer sig breda och höga. Ängsnävan slog rekord i år och var högt över mina 156 cm innan regnet slog ner den i backen. Flocknävan har brett ut sig oroväckande mycket och hotade ett tag alla rabattens mindre invånare innan jag ryckte ut (och ryckte upp avläggare).


För mig har Nävor varit en bra nybörjarblomma. De är lätta att ta frön från, att så, att sköta och att få blomningen att vara. Nu har jag kommit längre i mitt kunnande, men Nävorna hänger med. De har blivit mindre i storlek eller mer delikata. Jag har ögonen öppna efter fler sorter, och ett besök på plantskolan i grannlandet, som jag har hört har flest sorter, står högt på besökslistan.


Jag ska presentera skönheten på bilderna. Det är den fyllda Nävan "Summer skies". Som juveler, det är väl så man kan beskriva blommorna. Och ett namn som får en djupare betydelse denna regniga sommar.


Men nu går vi ner på knä och tittar på den mest fantasiska lilla blomma man kan tänka sig. Silkesnävan Geranium Cinereum "Ballerina" köptes för flera år sen genom Odla.se. Jag hade egentligen inte kommit dit hän där jag uppskattade den lilla skönheten, så man kanske kan säga att det var ett felköp när jag insåg att plantan endast skulle bli 20 cm hög. Men oavsett det hänger hon med; Ballerinan. Och nu är hon ett av huvudnumren.


Så se och njut av detaljerna, för hon är unik.

5 kommentarer:

  1. Ballerinan finns här hos mig.En så liten fin växt.Många nävor vill gärna ta över i rabatterna som du skrev och det kan bli lite jobbigt att hålla efter dom.MVH

    SvaraRadera
  2. åååååå vad fina dom var,,,,,,å bra bilder :)
    å missa nu inte...

    S
    A
    T
    U
    R
    D
    A
    Y

    S
    H
    O
    W

    O
    F
    F

    de e kul att vara med :)
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvaraRadera
  3. Jag köpte Summer Skies förra sommaren, men den är något fasligt angripet av jordloppor. Har knappt ett blad kvar. Jag har lite problem med det på flera nävor tyvärr. Och de som drabbas värst verkar liksom aldrig ta sig, utan förblir ganska små och eländiga plantor år efter år. Har försökt med vedaska men inte märkt någon nämnvärd förbättring. Har du något annat tips...?
    /iet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har aldrig haft jordloppor (vad jag vet i alla fall). Låter jobbigt!
      /Johanna

      Radera
  4. Underbar Silkesnäva ..... vill ha .... har en del nävor redan men denna var speciell. Ha det gott/Lena

    SvaraRadera