onsdag 21 mars 2012

Anfall av utomjordingar

En snabbtitt i odlingsrummet ger mig skrämselhicka. Ur en av plastlådorna spränger det fram stora rosa maskar. De gulaktiga kletiga bladen reser sig ut ur de splittrade fröhöljena som ligger spridda över jordytan.
Man kan riktigt se kraften och hungern hos plantan när den stiger upp mot ljuset. Och de är många.
Men vad är det då jag har sått? Jo, Ricin. Fröna har jag tagit med mig hem från Spanien där jag hittade några ensamma plantor med taggiga frökapslar på en ödetomt. Plantorna blir stora, 150-200 cm, bladen är ca 40 cm i diameter. Fröna är mycket giftiga och man tror att genom frönas likhet med fästingar, har den fått sitt latinska namn Ricinus. Nu tycker jag att de är lite groteska och obehagliga. Så om ni inte ser något livstecken från mig på bloggen på ett tag, så vet ni vad som hänt.
Än finns det några dagar kvar innan det är dags för lottdragning. Glöm inte bort att vara med.

1 kommentar:

  1. verkligen lite obehagliga, haha. jag brukar ha ricin och en sån växtkraft den växten har. Otroligt! Såklart måste den ha racerfart från början...

    Kram

    SvaraRadera