måndag 5 mars 2012

Blå ballonger i rabatten

Ibland får naturens under mig att le. I helgen hittade jag denna frökapsel i rabatten. Det är flera små Ballongblomsfrön som börjat gro, fortfarande inne i höljet. De är så söta, så hoppfulla, de små groddarna.
Jag sådde Ballongblomma Nicandra Physalodes, inomhus förra året. Det blev stora fina plantor som jag planterade ute, tror 3 stycken, resten gav jag bort. Tur var nog det. Ballongblomman blir stor, upp emot 1 meter, och ganska vid. Plantorna blommade fint, även om det inte är blommorna är växtens huvudnummer.
Utan det är de här frökapslarna. De liknar Physalis men är oätliga. Stammen har samma grönblå nyans som kapslarna och det är en riktigt dekorativ och lättskött växt i rabatten eller i en stor kruka. Grenar med "ballonger" passar perfekt att torka.
Men hjälp vad de frör av sig. Ser ni alla små groddar som redan kommit upp trots minusgrader. Slutsatsen är att man inte behöver slösa någon plats inomhus åt att förgro Ballongblomman. Så istället direkt på växtplatsen. Och dela sen generöst med dig plantor till vänner och bekanta.
Om någon önskar frön av Ballongblomman hör då av dig så skickar jag en påse.
Ha en fortsatt bra vecka
Johanna

2 kommentarer:

  1. Lukas är bara 6,5... det var ett I i början på meningen så du läste nog 16.5 år ....
    :'(

    SvaraRadera
  2. Tänk att de grodde så snabbt. Jag har den i växthuset med det tar en hiskelig tid innan den kommer på våren och varje år tror jag att den dött ut.

    SvaraRadera