lördag 31 mars 2012

En doftande trädgård

När jag köpte boken Trädgårdens dofter för några år sedan på ett antikvariat, fann jag att förra ägarens post-it lappar satt kvar. Med jämna mellanrum är växtnamn uppradade, som om personen tagit sig en stund till läsning för att sedan snabbt anteckna idéer och framtida inköp. Vissa är understrukna, antagligen tillhör de prioritet 1 på inhandlingslistan.
Jag får veta att bland marktäckarna är Stenkyndel Calamintha nepetoides och Romersk kamomill favoriter. Bokens författare berättar att Stenkyndeln bör sättas mellan stenar i stengången. Den har bleklila lavendellika blommor och doftar mynta om man krossar bladen.
Bland de starkdoftande buskrosorna är den vita Blanc double de Coubert nedtecknad. Hittar ingen hänvisning till det, längst ner på lappen, lite på sniskan, snabbt nedskrivna "Buskpionen Esperence". Fick bokägaren ett tips från annat håll mitt under läsningen?
Understruket med flera streck är Getruta Galega officinalis. Jag har aldrig hört talas om den tidigare. Inte heller Bukettgillia Gilia tricolor, som enligt boken har blommor som är tecknade i blått, gult och violett. Dessutom luktar den choklad!
Lapparna får sittta kvar. Jag tycker det är roligt att ha med en annan persons tankar. Boken "Trädgårdens dofter är en vacker och informationsrik bok. Finns i Fagras trädgårds antikvariat för 175:-.
Ha en bra helg
Johanna

3 kommentarer:

  1. Så kul med postitlappar och notiser.Spännande att läsa hur andra tänker och planerar.MVH

    SvaraRadera
  2. Så kittlande för fantasin. Kanske ska man göra detsamma själv? Alltså skriva på notisar och sätta in i trädgårdsböckerna, så kanske någon hittar dem i framtiden och funderar över vad JAG ville med min trädgård!

    //Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror på att lämna sitt fotavtryck till eftervärlden. Skriv, skissa, fotografera och dokumentera mera.
      Ha en bra påsk.
      Johanna

      Radera